Luin teoksen Kasvattajan brändikirja, jonka ovat toimittaneet Hanna Lehtimäki ja Juha Suoranta. Kirjan on julkaissut Oy FINN LECTURA Ab vuonna 2006.

 

Kirja koostuu monen eri kirjoittajan tutkimuksista liittyen brändeihin ja siihen miten ne vaikuttavat lapsiin ja nuoriin. Jokainen kirjoittaja oli käyttänyt kirjoitustensa taustana omaa ammatillista näkökulmaansa, mikä toi mukavan lisän kirjoitusten monipuolisuuteen.

 

Kirjoitukset on jaettu sisällön mukaan viiden eri pääotsikon alle. Otsikot olivat brändien käyttö, brändit ja digitaalisuus, brändien rakentaminen, brändit ja kulttuuri ja kulttuurien häirintä ja brändien haltuunotto.

 

Itseäni kiinnosti erityisesti brändit ja digitaalisuus-osio, jossa oli tarkasteltu erilaisia nuorille tarkoitettuja verkkoyhteisöjä. Sonja Kangas tutki Käyttäjät brändin muokkaajina –tekstissään sitä, miten käyttäjät vaikuttavat brändin muokkautumiseen. Tutkimuksessaan hän tarkkaili Habbo hotelli- ja Lineage-verkkobrändejä ja niiden käyttäjiä

. Heidi Keso, Hanna Lehtimäki ja Tarja Pietiläinen olivat tarkastelleet verkkobrändin luomista tutkimuksessaan Virtuaalilemmikki ja virtuaalirakas – Nuorten verkkobrändin luominen. He tekivät tutkimusta brändin tekijöiden näkökulmasta. 

 

Kirja on tekijöiden mukaan tarkoitettu vanhempien ja kasvatustyössä mukana olevien lisäksi myös kaikille aiheesta kiinnostuneille. Itse olen samaa mieltä. Kirja sisältää paljon mielenkiintoisia huomioita ja seikkoja, joiden kautta helposti peilaa omaakin brändikäyttäytymistään. Kirjaa ei ole pakko lukea järjestyksessä yhdeltä istumalta, vaan yksittäisiä, eri näkökulmia omaavia tutkimuksia voi lukea makupaloina silloin kun on kiinnostusta ja aikaa.Johanna